منظران ظهور آقا امام زمان علیه السلام از نظر دیدگاه و بینش به چند دسته ی مختلف تقسیم می شوند،نظر و دیدگاه امام خمینی در این باره بسیار قابل تامل است.
الف) یک دسته می گفتند … که ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه می گذرد، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاءالله درست می کنند.
ب) بعضی ها انتظار فرج را به این می دانند که … بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان(عج) را از خداوند بخواهند.
ج) یک دسته ای می گفتند باید عالم پر از معصیت بشود تا آن حضرت بیاید. یک دسته ای از این بالاتر بودند، می گفتند باید دامن زد به گناه ها، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پراز جور و ظلم بشود و حضرت(عج) تشریف بیاورند.
هـ)یک دسته دیگری بودند که می گفتند هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است … در صورتی که آن روایات که هرکس علم بلند کند کذاب است ،منظور علم به نام حضرت مهدی و به عنوان مهدویت بلند کند است نه علم برای قدرت اسلام و عدالت طلبی اسلامی.
انتظار از نظر امام خمینی(ره) زمانی مفهوم واقعی و اساسی می یابد که با امید به قدرت رسیدن اسلام معنا شود.
ایشان می فرماید: انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور ان شاءالله تهیه شود منتظر از نظر ایشان باید در جهت منویات حضرت ولی عصر(عج) تلاش کند.
امام می فرمایند: البته این پر کردن دنیا از عدالت، اگر می توانستیم می کردیم، اما چون نمی توانیم بکنیم ایشان باید بیاید. بنابراین از نظر امام (ره) وظیفه منتظران واقعی تلاش برای تحقق اهدافی است که با ظهور آن امام معصوم به طور کامل، محقق می شود.
حضرت امام(ره) در سراسر دوران مبارزه هرگز هدف خود را محدود به از بین بردن استبداد داخلی و مبارزه با استعمار خارجی در کشور نکرده بودند، بلکه به دنبال حاکمیت اسلام در سراسرجهان و کوتاه کردن دست ابرقدرت ها از همه کشورهای اسلامی بودند. ایشان حرکت خود را در راستای قیام جهانی موعود(ع) می دیدند و انقلاب اسلامی ایران را مقدمه ای برای انقلاب عظیم مهدوی ارزیابی می کردند.
حضرت امام خمینی(ره) می فرمودند: مسئولان باید بدانند که انقلاب محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان به پرچمداری حضرت حجت (ارواحنا فداه) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه ای مسئولین را از وظیفه ای که برعهده دارند، منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد، باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید و این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است، منصرف کند.
بنابراین، انتظار در قاموس امام خمینی(ره) مفهومی جز آمادگی فردی و اجتماعی برای برپایی دولت کریمه حضرت ولی عصر (ارواحنا فدا) ندارد.
حضرت امام واژه انتظار را که سال ها با سکون و سکوت، تحمل ظلم ، دم فروبستن و در یک کلمه ماندن و در جا زدن به امید بر آمدن دستی از غیب، مرادف شده بود، از این معنا خارج کرد و این بار “انتظار” نه به عنوان عاملی برای خاموش ساختن روح سرکش اجتماع، بلکه به عنوان ابزاری برای دگرگون کردن وضع موجود و حرکت به سوی آینده موعود به کار گرفته شد.