گورستان تاريخي و اسرار آميز دراطراف آرامگاه خالد نبي در گنبد كاووس

گورستان خالد نبيگورستان تاريخي و اسرار آميز در اطراف آرامگاه خالد نبي در گنبد كاووس

در یک منطقه کوهستانی و در فاصله 90 کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و 55 کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو، نزدیک آی تمراز توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده است.

راه ارتباطی زیارتگاه خالد نبی کوهستانی بوده ولی از طریق کلاله و تمرقره قوزی تا آن محل راه دشواری نیست. به دلیل دوری راه و فقدان وسیله نقلیه و کمبود تسهیلات رفاهی در محل و همچنین گرمای شدید تابستان و سرمای زمستان، بهترین زمان برای انجام فرایض دینی و زیارت، ماه های فروردین و اردیبهشت است.  

 

در اطراف مقبره خالد نبی(ع) دو بقعه دیگر هم وجود دارد که با توجه به روایات محلی، یکی چوپان آتا از یارانش و دیگری عالم بابا پدر همسر خالد نبی(ع) است.

بقعه چوپان آتا نیز بصورت بنایی ساده، مسقف با پلان چهار ضلعی است که در هر ضلع آن یک پنجره با طاق هلالی می‌باشد. در داخل بقعه صورت قبری ساده بدون سنگ قبر دیده می‌شود.

گورستان باستانی و اسرار آمیز این منطقه را نمی توان در کنار مقبره خالد نبی(ع) نادیده گرفت. گورستانی که خودش حکایت عجیبی دارد. چسبیده به این زیارتگاه دره ایی وجود دارد که در آن سنگ قبرهایی است که آدم را متعجب می کند.

در نگاه اول تعداد زیادی از سنگ قبرهای ایستاده وجود دارد اما وقتی وارد این دره سنگ قبر می شویم در بین این سنگ قبرهای ایستاده سنگ قبرهای کوتاهی هم وجود دارد که بسیار متفاوت با سنگ قبرهای ایستاده است.

کاربرد این سنگ قبرها هنوز مشخص نیست اما به گفته مردم محلی منطقه این مکان همان جایی است که خالد نبی(ع) در آن دعا کرد که قومش به سنگ تبدیل شود و دست کفار به آن ها نرسد حتی بعضی از اهالی معتقدند قسمتی از دیوار معروف اسکندر هم از این منطقه عبور کرده است.

خیلی ها هم این قبرستان را یکی از اسرار آمیزترین نقاط ایران می دانند به این دلیل که هنوز در خصوص زمان و چگونگی پیدایش آن ابهامات فراوانی وجود دارد.

در گذشته تعداد بیش از 600 تا را برای آن شمرده اند که امروزه به دلیل دستبردهایی که زده شده تعدادشان کم شده است.

در این جا 3 نوع سنگ قبر وجود دارد، نوع اول که سنگ مزارهای استوانه ایی بلندی است که وزنی زیادی دارد، نوع دوم سنگ مزارهای صلیبی شکل یا به صورت دو نیم کره است و نوع سوم سنگ مزارهایی است که به شکل شاخ قوچ ساخته شده و تعدادشان از دو نوع دیگر کمتر است.

با اینکه این مجموعه در سال 1380 توسظ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما گویا برای حفاظت از آن کارهایی صورت نگرفته است و به همین خاطر هنوز هم  شاهد کم شدن این سنگ قبرها هستیم.

زیارت و طبیعت گردی در این منطقه مخصوصا در فصل بهار چنان رونق دارد که نمی شود به گلستان سفر کرد و این منطقه را به راحتی از دست داد.

در هر صورت در فصل بهار زیارتگاه خالد نبی را از دست ندهید، مزارع کلزا و گندم که مسیر حرکت هستند، دشت شقایق اطراف مزار، سنگ قبرهای تاریخی، مقبره خالد نبی و در آخر هم دشت وسیع و آب و هوای خوب شما را شیفته این مکان می کند.

1 1 1 1 1 1 Rating 1.00 (1 Vote)
Saturday, 06 July 2024
السبت, ۲۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
شنبه, ۱۶ تیر ۱۴۰۳

Please publish modules in offcanvas position.